Jaarverslag Raad van Kinderen

Onze groepen 8 zijn al enige jaren betrokken bij de Raad van Kinderen. Ook in het afgelopen jaar is hen door de Lidl weer gevraagd om mee te denken over een bedrijfsdilemma. Dit jaar was dit vanuit de duurzaamheidsgedachte van het bedrijf gericht op de “bij”. De bij zorgt voor 80{5cffe647f68759522b56517e30cb5aea6b7ec03b530df124e2e6a92422c24d54} van de bestuiving van alle groente en fruit, en het gaat niet goed met de bij. De Raad is gevraagd om na te denken over oplossingen om de leefomgeving en het leven van de bij te verbeteren.

Via deze link Flevoschool-2018-Jaarverslag Raad van Kinderen  komt u bij het gehele verslag dat zeer interessant is om te lezen. Hieronder al enkele opvallende zaken uit het verslag:

‘Ook dit jaar heeft de dialoogsessie mij weer ontzettend positief verrast. De praktische toepasbaarheid van de ideeën is ontzettend groot! Ik heb met een enorme glimlach mee zitten schrijven. Met de meeste dingen kunnen we echt snel iets doen. Mijn complimenten aan de kinderen.’
Algemeen Directeur Lidl Nederland

Lucas (12) – ‘Het leuke aan de Raad van Kinderen is dat je álles zelf moet regelen. We kregen die vraag van Lidl en toen moesten we er gewoon mee aan de slag gaan. Daar heb ik echt veel van geleerd. Veel meer dan als je iets in een boek leest ofzo. De vraag was lastig. Eerst dachten we: ‘dan deel je toch gewoon wat bloemenzaadjes uit?’ Maar de bij redden is wel wat ingewikkelder dan dat!’

Onze raad heeft samen met de Missing Chapter Foundation nagepraat hoe zij het traject vonden. Wat ging er goed? Wat kan Lidl nog beter doen? De kinderen vertellen dat ze er ontzettend veel van geleerd hebben, met name hoe je zelf onderzoek moet doen en hoe je goed samen kan werken.