Grote Rekendag

Vanmorgen is de Grote Rekendag geopend! Ook dit jaar doen wij weer mee aan deze dag die volledig in het teken staat van rekenen.

Dit jaar is het thema “De school als pakhuis”.

De kinderen gaan systematisch nadenken tijdens activiteiten zoals:

• inventariseren
  • stapelen
  • verplaatsen
  • coderen

De leerlingen werken daarbij in verschillende leerstofdomeinen. Zo leren ze met coderingen om plaatsaanduiding te voorzien van een specifieke code. Wanneer leerlingen nagaan hoeveel dozen of containers in een bepaalde ruimte passen, passen ze meetvaardigheden toe. Dat doen ze ook als ze handig tellen hoeveel dozen of doosjes op een bepaalde plek staan of zouden kunnen passen. En de kinderen schematiseren, ordenen en modelleren om verder greep op te krijgen op de situatie die zij aan het onderzoeken zijn. Het doel is kinderen onderzoekend te laten rekenen. Want zelf ontdekken levert inzicht op. En niet onbelangrijk: het maakt rekenen leuk!