Eerste prijs Noordpoolacademie

De Flevoschool deed dit jaar weer mee aan de Noordpoolacademie. Het doel hiervan is kinderen bewust te maken, we moeten stoppen met de opwarming van de aarde en we moeten vervuilende stoffen terugdringen (die ontstaan door het opwekken van energie) door minder energieverbruik.

Bij de pluslessen van groep 8 zijn we de afgelopen weken bezig geweest met het bedenken, het maken en presenteren van 2 projecten.  Ze hebben er hard aan gewerkt en iets bruikbaars gemaakt! Wie weet wordt het ooit nog eens echt gemaakt in de toekomst.

Het ene groepje bedacht een manier om alle lampen langs de weg aan te sluiten aan lussen in de rijweg. Als auto’s hier overheen rijden wekken ze energie op, waardoor ‘s avonds de lichten aangaan. De energie die overdag opgewekt wordt, wordt opgeslagen in accu’s. We konden ook echt laten zien hoe met een auto de lampjes gingen branden (met dank aan Pierre Jansen).

Het andere groepje heeft een klimaatneutraal huis (Happy home) bedacht en helemaal berekend. Het huis heeft geen stroom nodig van het elektriciteitsnet en verbruikt geen gas. Alle energie wordt opgewekt door het huis. Op het zelf in elkaar getimmerde huis werden speciale onderdelen gebruikt zoals: zonnedakpannen, gevelpanelen met zonnecellen, powerwindows,  een aardwarmtepomp en goede isolatie.

We hebben van leerlingen 5 VWO ook een korte pitch training gehad en een paar scheikundeproefjes gezien van wat er gebeurt bij CO2 in de lucht.

Dinsdag 16 januari was de presentatiedag en moesten ze hun project met een pitch onder de aandacht van ouders en andere scholen brengen, die punten konden geven. Er deden 36 groepjes/projecten uit het Gooi mee.

Beide groepen hebben met veel enthousiasme hun mooie project gepresenteerd! Erg leuk om te zien!

Het klimaatneutraal huis heeft de eerste prijs gewonnen!

Hier worden ze gefeliciteerd door Bas de Bruijn van Huizermaat.